Forum WSNHiD Strona Główna
POMOC Rejestracja SzukajFAQ UżytkownicyGrupy Zaloguj
1)Pytania i odpowiedzi
Idź do strony 1, 2, 3, 4  Następny
 
Odpowiedz do tematu    Forum WSNHiD Strona Główna » Socjologia narodu i stosunków etnicznych-wykład Zobacz poprzedni temat
Zobacz następny temat
1)Pytania i odpowiedzi
Autor Wiadomość
Fenusia
Świeżak


Dołączył: 04 Gru 2009
Posty: 13

Post Odpowiedz z cytatem
Kochani, jesteśmy mało zorganizowaną grupą...
Udało mi się ściągnąć stosunkowo szybko zagadnienia na egzamin i z miłą chęcią podzielę się z nimi Wink
p.s niestety jesce nie opracowanymi ;P

SOCJOLOGIA NARODU I ETNICZNOŚCI
1. Różne podejścia definicyjne do terminu „naród”.
2. Różne podejścia definicyjne do terminu „etniczność”.
3. Tożsamość narodowa i jej wyznaczniki
4. Naród a państwo – rozwiązania w XX wieku.
5. Przyczyny zmian funkcji współczesnego państwa narodowego.
6. Przyczyny erozji państwa narodowego
7. Etniczność a struktura społeczna; bariery w awansie społecznym, wykluczenie, izolacja, marginalizacja.
8. Konflikt społeczny a naród i etniczność.
9. Różne rodzaje konfliktów wpływające na stosunki etniczne.
10. Stereotyp w kontekście narodowym, etnicznym i kulturowym.
11. Czy istnieje charakter narodowy?
12. Kultura narodowa i państwo narodowe wczoraj i dziś.
13. Nacjonalizm jako problem socjologiczny.
14. Różne rodzaje nacjonalizmów.
15. Wielokulturowość we współczesnej Europie jako problem socjologiczny.
16. Różne rodzaje polityk wobec mniejszości narodowych.
17. Współczesne rozwiązania wieloetniczności w krajach należących do Rady Europy.
18. Mniejszości w różnych krajach europejskich.
19. Mniejszości narodowe i etniczne na terenie byłej Jugosławii i przyczyny zmiany tych stosunków.
20. Mniejszości narodowe i etniczne w krajach byłego ZSRR.
21. Mniejszości narodowe i etniczne w krajach skandynawskich.
22. Mniejszości narodowe i etniczne w Austrii i Niemczech podobieństwa i różnice w podejściu do problemu w obydwu państwach.
23. Mniejszości narodowe i etniczne we współczesnej Polsce, polityka państwowa wobec mniejszości.
24. Polityka PRL wobec mniejszości narodowych i etnicznych.
25. Wpływ historii na stosunki narodowe i etniczne w państwach współczesnej Europy.
26. Wieloetniczność a demokracja, wzajemne relacje.


pozdrawiam... hehe ale nie tych NADGORLIWYCH (Martuś Razz)

Madzia. P.
Wto Sty 19, 2010 15:39 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Reklama







Wto Sty 19, 2010 15:39
katarzyna02
PODSTAWÓWKA


Dołączył: 14 Lis 2009
Posty: 83

Post Odpowiedz z cytatem
Witam może wspólnymi siłami zrobimy te pytania, będzie nam łatwiej?? podaje te co do tej pory mam:)


2. Różne podejścia definicyjne do terminu „etniczność”.
1) próba wyszukiwania tych elementów, które wyróżniają ta grupę spośród innych grup etnicznych

 J.Mucha --> grupa etniczna to grupa o swoistych cechach kultury i świadomości pochodzenia od wspólnych przodków. Wśród owych swoistych cech kulturowych za szczególnie ważne uważa się: język, religia, rasa.

 Smith --> grupa etniczna to typ zbiorowości kulturowej, która podkreśla role mitu pochodzenia i pamięci historycznej i która jest rozpoznawana przez jedna lub więcej różnic kulturowych tj.: język, religia, obyczaje, instytucje

 Weber --> klasyka, uważał, ze grupę etniczna ma konstytuować wspólna wiara, wiara we wspólne pochodzenie, dodaje również język i religie

2) krytyka związku z niedobrowolnoscią uczestnictwa w grupie etnicznej

 Isayh --> zwraca uwagę na to, ze nie mamy wyboru, w jakim czasie i miejscu się urodzimy. Rodzimy się w pewnym kręgu kulturowym. Udział w grupie etnicznej nie jest dobrowolny. Jesteśmy do niej przypisani. Człowiek nie jest w stanie zmienić swojej identyfikacji etnicznej, gdyż jest nią nasiąknięty.

 Horovitz --> nie mamy wpływu na to, w jakiej grupie się znajdujemy. Wyróżnia dynamikę ludzkiej tożsamości. Wierzy ze człowiek jest na tyle dynamiczny, ze w późniejszym okresie życia będzie próbować to zmienić. Mówi o manipulowaniu granicami swojej tożsamości.



3. Tożsamość narodowa i jej wyznaczniki
Tożsamość narodowa - jednostka jest najważniejszym komponentem współczesnego świata. Tożsamość narodowa jest wyborem jednostek. Termin tożsamość narodowa oznacza konkretne idee nacjonalistyczne. Jest to także socjologiczne pojęcie analityczne.
Tożsamość – to pojęcie wieloznaczne.
Definicja tożsamości narodowej wg Anthony D. Smith’a:
Tożsamość narodowa to stale odtwarzany i reinterpretowany wzorzec wartości, symboli, wspomnień, mitów i tradycji, które tworzą dziedzictwo określonych narodów, a także identyfikacja jednostek z tym wzorcem i dziedzictwem oraz jego elementami kulturowymi.
Dla tożsamości zbiorowej ważne są:
- wspólne wartości
- wspólne normy
- wspólna pamięć
- wspólne symbole



8. Konflikt społeczny a naród i etniczność.
2 podstawowe różnice, jakie dzielą gr. etniczną od narodu:
- gr. etniczna nie będzie posiadała tak bardzo precyzyjnego wizerunku jak naród, naród jest gr. zorganizowaną, a gr. etniczna nie., a co za tym idzie obraz siebie będzie wyraźniejszy w gr. zorganizowanej. W gr. etn. Przestrzeganie norm jest spontaniczne; normy te nie są wartością, a w narodzie normy są wartością
- gr. etn. Buduje wizerunek siebie dzięki obcości innej grupy etnicznej, a w narodzie jest odwrotnie, swą tożsamość buduje dzięki swojskości, podobieństwa członków narodu ( gr. etniczna podkreśla to, co dzieli od innych, a naród podkreśla to, co spaja i łączy członków)

18. Mniejszości w różnych krajach europejskich.
Narody i mniejszości narodowe Europy

Europejska karta języków regionalnych lub mniejszościowych:
- weszła w życie 1 marca 1998 roku
- podpisało i ratyfikowało 17 państw
- 13 podpisało, ale nie przystąpiła w tym Polska.

Europejska Konwencja Ramowa o Ochronie Mniejszości Narodowych:
- weszła w życie 1 lutego 1998 roku
- podpisało i ratyfikowało 35 państw
- podpisało 7
Czw Sty 21, 2010 20:14 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Damian
Administrator


Dołączył: 10 Lis 2009
Posty: 58

Post Odpowiedz z cytatem
1.Różne podejścia definicyjne do terminu „naród”.
Naród def.-encyklopedia socjologiczne
-dynamiczna wspólnota ponad stanowa, ponad warstwowa i ponadklasowa o charakterze historycznym, wyposażona w cechy (warunki) obiektywne( terytorium, państwo, języki) i subiektywne wyrażające się w świadomości, przynależności do wspólnoty, przy czym znaczenie czynnika świadomościowego w czasach współczesnych rośnie
Definicja obiektywna
- naród wytworzona historycznie, trwała wspólnota ludzi i powstała na gruncie wspólnoty języka, terytorium, życie ekonomicznego, ukł. psychicznego przejawiającego się we wspólnocie kultury (J. Stalin 1948)
Definicja subiektywna
- naród jet to wyobrażona wspólnota polityczna, wyobrażona jako nieuchronnie ograniczona i suwerenna(B.Anderson 1997)
Krytyka def. Obiektywnej i subiektywnej wg Maksa Webera
-czysto obiektywne kryteria narodu: język, religia, terytorium-pomijają jakieś narody
- def. Subiektywna: obejmuje zbyt wielki zakres przypadków- branie pod uwagę sentymentu, woli, wyobraźni i sposobu spostrzegania utrudnia oddzielenie narodu od innych zbiorowości takich jak: regiony, plemiona, miasta

6. Przyczyny erozji państwa narodowego
Czynniki:
-rozwój organizacji międzynarodowych-ponad narodowych
- globalizacja
- globalne problemy
Przyczyny (UE)
- utrata głównych funkcji państwowych
- niezależność militarna
- globalny rynek handlowy
- międzynarodowe korporacje
- ograniczenie suwerenności w prowadzeniu polityki zew.
14. Różne rodzaje nacjonalizmów.
Nacjonalizm liberalny:
-najstarsza forma ideologii nacjonalistycznej
- tworzyła się po rewolucji francuskiej
- wywodzi się z założeń liberalizmu
- wolność narodów, suwerenność narodów
- równość narodów, niepodległe państwa suwerenne
- samostanowienie narodów środkiem do pokoju i ładu światowego
- G. Mazzini(włochy), W.Wilson
Nacjonalizm konserwatyczny
- porządek
- stabilność
- zwrócenie się w kierunku historii i tradycji
- obrona tradycyjnych instytucji
- obrona tradycyjnego stylu życia
- zwrot w kierunku przeszłości, minionej chwały
- widoczny gdy poczucie tożsamości narodowej jest zagrożone lub możliwa jest jej utrata
Nacjonalizm ekspansjonistyczny
- związany z imperializmem końca XIX w
- prestiż narodu wiązał się z posiadaniem imperium- zwycięska kolonizacja
- pojęcie szowinizmu (przekonanie o wyższości jednego narodu nad drugim, narody nie posiadają równego prawa do samostanowienia wyższość rasowa, wyższość kulturowa)
Nacjonalizm antykolonialny i postkolonialny
16. Różne rodzaje polityk wobec mniejszości narodowych.
Polityka akceptacji odrębności
- równouprawnienie członków mniejszości pod względem: prawnym, politycznym, ekonomicznym
- państwo wspiera:dwujęzyczne szkolnictwo, organizacje społeczne i kulturalne mniejszości
Polityka pluralizmu
-dodatkowe rozwiązania formalno prawne i instytucjonalne- język mniejszości jako dodatkowy język w administracji
- służą mniejszości w zachowaniu jej tożsamości kulturowej
- wszystkie zróżnicowane etnicznie grupy mają zagwarantowana równość w państwie
Polityka akceptacji odrębności i pluralizmu
- łączy koncepcja narodu politycznego
- podstawą społeczeństwa w państwie jest wspólnota obywatelska nie etniczna
Pią Sty 22, 2010 14:20 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Marylka
Administrator


Dołączył: 04 Gru 2009
Posty: 63

Post Odpowiedz z cytatem
Witam, na wstępie wielkie gratulacje za pomysł utworzenia forum.Świetna sprawa, przynajmnie nic nie ginie:) Co do naszego "szkolnego meila" lepiej się nie wypowiadać;/
Do kanonu pytań dokładam odpowiedź na 2 pyt według wykładów p. K.Szafer
Pozdrawiam

2. Różne podejścia definicyjne do terminu „etniczność”

ETNICZNOŚĆ
Odnosi się do kulturowych praktyk i zapatrywań danej społeczności ludzkiej, odróżniających się od innych społeczności. Członkowie gr. etnicznych czują się kulturowo różni od innych gr. społ. i tak tez są przez inne grupy postrzegani. G. etniczne różnią się pod wieloma względami, z czego najważniejsze to: język, historia, pochodzenie, religia, strój. Różnice etniczne są w pełni wyuczone. Etniczność nie jest stała, czy niezmienna – jest płynna i dostosowuje się do zmiennych okoliczności.
Gr. etniczna jest mało sformalizowana. Naród charakt. dla odmiany wysoki stopień sformalizowania. Gr. narodowa potrzebuje dużych bodźców , aby się jednoczyć z wielu odrębnych grup. Wg wielu socjologów etniczność to I stopień do narodowości.

MNIEJSZOŚĆ ETNICZNA A NARODOWA
Mniejszość narodowa (pochodząca z danego narodu) – odłam narodu mieszkający gdzieś indziej, a mniejszość etniczna to odłam grupy ( np. Romowie nie posiadają swego narodu)
Gr. etnicznych jest więcej niż narodowych

Definicja Etni, czyli wspólnoty etnicznej
 konstytuują wspólne wierzenia i zobowiązania
 wspólne wspomnienia
 wspólną historię
 aranżują wspólne działania
 związane są z konkretnym terytorium
 nie posiadają kultury publicznej


Definicja Anthony Smith’a
Etnię definiuje jako wspólnotę etniczną można zdefiniować jako „nazwaną wspólnotę ludzką, związaną z ojczystą ziemią, mającą wspólne mity pochodzeniowe, wspólne wspomnienia, jeden lub więcej elementów wspólnej kultury, posiadającą pewien stopień solidarności przynajmniej wśród elit. (Smith, 2007r)
Pią Sty 22, 2010 17:58 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
krzywy
Świeżak


Dołączył: 21 Sty 2010
Posty: 9

Post Odpowiedz z cytatem
9. Różne rodzaje konfliktów wpływające na stosunki etniczne.
Konflikty pomiędzy róznymi grupami narodowościowymi
Konflikty między większością a mniejszością na tle:
- różnic kulturowych
- różnic językowych
- różnic religijnych

W konflikty te nie musi być zaangażowane państwo jako instytucja mogą one wybuchać w społeczeństwie z różnych powodów:
1. przestępstw popełnionych przez:
- przedstawicieli mniejszości na przedstawicielach większości lub przedstawicieli większości na przedstawicielach mniejszości.
2. przejawów dyskryminacji czy marginalizacji społecznej
3. rola mass mediów w kreowaniu atmosfery konfliktu
4. rola organizacji nacjonalistycznych.

Jeśli w konflikty te zaangażowane jest państwo to wykorzystuje ono instytucje i organizacje, na które ma wpływ i w ten sposób kreuje polityką mniejszościową.
Nie Sty 24, 2010 17:00 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
krzywy
Świeżak


Dołączył: 21 Sty 2010
Posty: 9

Post Odpowiedz z cytatem
24. Polityka PRL wobec mniejszości narodowych i etnicznych.
II Fale

I. 1945 – palono całe wioski, chodziło o odstraszenie innych wiosek
1946 – akcja Wisła, akcja wysiedleńcza Ukraińców.
Wywożono ludzi w 3 kierunki:
- Warmia i Mazury
- Pomorze Zachodnie
- Południowo – Zachodnie

II Fala – 1952 – 1953
Polityka PRL wobec mniejszości narodowych.
PRL jako państwo do mniejszości narodowych podchodziło ideologicznie.
Polityka mniejszościowa PRL
- przez cały PRL mamy do czynienia z dyskryminacją denacjonalizacyjną.
Nie można było nadawać dzieciom imion typowo narodowych. Wymuszano na mniejszości niemieckich spolszczenie ich nazw. Utrudniona była możliwość uczestniczenia w praktykach religijnych. Oprócz mniejszości Żydowskiej reszta tej kolonizacji nie funkcjonowała. Tępiono używanie języka narodowościowego
I gr. mniejszości – mniejszość niemiecka
II gr. Mniejszości – Ukraińcy
Nie Sty 24, 2010 17:01 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
katarzyna02
PODSTAWÓWKA


Dołączył: 14 Lis 2009
Posty: 83

Post Odpowiedz z cytatem
Może ma ktoś pytania 4,5, 7, 10, 11,12,13,15,17,19, 20,21,25,26????
będę wdzięczna
Nie Sty 24, 2010 18:41 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
katarzyna02
PODSTAWÓWKA


Dołączył: 14 Lis 2009
Posty: 83

Post Odpowiedz z cytatem
22. Mniejszości narodowe i etniczne w Austrii i Niemczech podobieństwa i różnice w podejściu do problemu w obydwu państwach.
Austria
- Raport do Konwencji 2000r.
- Raport do Karty 2003 r.
- Raport posługuje się danymi z 1991r.
Mniejszości:
- 1991 rok 1,11% a w 2001 3,12% (niezależnie od obywatelstwa) 1,12%
Mniejszości uznane w Austrii:
- Słoweńcy
- Chorwaci
- Węgrzy
- Czesi
- Słowacy
- Romowie

Deklarowano używanie też innego języka niż niemiecki i 6 narodowościowych w tym polski.
Niemcy raport do Konwencji
- Mieszkańcy państwa to 82 mln osób
- 7,49 mln nie posiada obywatelstwa
- nie są prowadzone statystyki o charakterze narodowym
- Duńczycy 50 tys
- Serbowie
- Fryzowie Wschodni
Nie Sty 24, 2010 18:43 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
katarzyna02
PODSTAWÓWKA


Dołączył: 14 Lis 2009
Posty: 83

Post Odpowiedz z cytatem
8. Konflikt społeczny a naród i etniczność.
2 podstawowe różnice, jakie dzielą gr. etniczną od narodu:
- gr. etniczna nie będzie posiadała tak bardzo precyzyjnego wizerunku jak naród, naród jest gr. zorganizowaną, a gr. etniczna nie., a co za tym idzie obraz siebie będzie wyraźniejszy w gr. zorganizowanej. W gr. etn. Przestrzeganie norm jest spontaniczne; normy te nie są wartością, a w narodzie normy są wartością
- gr. etn. Buduje wizerunek siebie dzięki obcości innej grupy etnicznej, a w narodzie jest odwrotnie, swą tożsamość buduje dzięki swojskości, podobieństwa członków narodu ( gr. etniczna podkreśla to, co dzieli od innych, a naród podkreśla to, co spaja i łączy członków)
Nie Sty 24, 2010 18:44 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Damian
Administrator


Dołączył: 10 Lis 2009
Posty: 58

Post Odpowiedz z cytatem
Uzupełnienie punktu 16 (prawdopodobnie brakuje jeszcze czegoś- brak wszystkich notatek)
Dyskryminacja denacjonalizacyjna:
-szybka asymilacja mniejszości przez większość
- zakaz tworzenia przez mniejszość własnych i odrębnych instytucji kulturowych i oświatowych, organizacji politycznych
- zakaz używania języka mniejszości
Segregacja i dyskryminacja denacjonalizacyjna:
- wartością nadrzędną pozostaje wspólnota narodowa- większość
- zróżnicowanie etniczne postrzegane jest jako zagrożenie dla państwa i społeczeństwa
- nadrzędność kryterium etnicznego nad polit


Ostatnio zmieniony przez Damian dnia Wto Sty 26, 2010 11:05, w całości zmieniany 1 raz
Nie Sty 24, 2010 18:45 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
katarzyna02
PODSTAWÓWKA


Dołączył: 14 Lis 2009
Posty: 83

Post Odpowiedz z cytatem
11.Charakter narodowy Polaków
5cech polaków wg Kamińskiego
1) Umiłowanie wolności i niezależności ducha
2) Wielkoduszność, dobroć, poczucie humanitarne
3) Męstwo, bohaterstwo, swoiście pojęty honor
4) Umiejętność całkowitego oddania się w sprawie publicznej
5) Wiara w wyższość sił duchowych
Nie Sty 24, 2010 18:57 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
katarzyna02
PODSTAWÓWKA


Dołączył: 14 Lis 2009
Posty: 83

Post Odpowiedz z cytatem
10.Stereotypy Lippmann- stereotyp to „obraz w głowie”: jednostronny, uproszczony i schematyczny obraz jakiegoś zjawiska
- uproszczona i schematyczna opinia o tym zjawisku
Mitosek- Subiektywny byt „obrazów w głowie” ma oparcie w obiektywnym bycie kultury.
- „Tradycja narodowa, kodeksy moralne, systemy religijne, przekazywane w procesie socjalizacji z pokolenia na pokolenie stabilizują utarte sposoby widzenia świata, które w stosunku do jednostki przybierają charakter dziedzictwa nieomal biologicznego”
Mitosek Z., Literatura i stereotypy, Wrocław 1974r, s.15
Chałasiński
- Naród jako całość kształtuje stereotypy pojmowane jako wzorce postrzegania „innego etnicznego”
- Tradycja jest właśnie zbiorem obrazów czy wzorów, przekazywanych przez pokolenia- Cała tradycja składa się z obrazów, z których jedne posiadają dla nas pozytywne a inne negatywne zabarwienie uczuciowe”.
Chałasiński J., „Niemiec i Polak są oznaczeniami historycznymi i tak długo posiadają dla nas znaczenie, jak długo żyje w nas pamięć społeczna wzajemnych stosunków.Stereotypy - poczucie niższości narodowej- poczucie wyższości narodowej- poczucie alienacji narodowej Sentyment narodowy lub świadomość przynależności do narodu; z jednej ktoś...............
z drugiej strony grupa narodowa może wykazywać duży stopień świadomości narodowej, bez żadnej wyraźnej ideologii, bez ruchu politycznego działającego w sprawie narodowej. Zarazem grupa pielęgnuje jakieś symbole lub mity narodowe;
Są różnice pomiędzy zorganizowanym ideologicznie ruchem nacjonalistycznym z jednej strony a bardziej rozproszonym poczucie przynależności narodowej z drugiej. Symbolika narodowa
Język i symbolika narodu są naturalne i nie związane tylko z nacjonalizmem; Symbolika narodowa jest naturalnie określana przez naród, wyrażając w nich swój charakter poprzez: nazwę własną, hymn narodowy, flagę – kolory i symbole na niej przedstawione
Nie Sty 24, 2010 18:59 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
katarzyna02
PODSTAWÓWKA


Dołączył: 14 Lis 2009
Posty: 83

Post Odpowiedz z cytatem
21. Mniejszości narodowe i etniczne w krajach skandynawskich.
Norwegia- Sygnatariusz Konwencji i Karty- Raporty mają charakter szacunkowy- Raport do Konwencji 2001
- raport do karty 1999Mniejszości:
- Saami – pogranicze norwesko – szwedzko – fińskie 40 -45 tys- Fińska – dwie grupy północną 10 – 15 tys, południową kilkaset osób- Żydzi – 1,5 – 2 tys osób głównie w miastach- Romowie 2 – 3,5 tys osób w tym grupa Travellers – historyczna
Szwecja Raport do Konwencji 2001
Raporty do Karty 1999 i 2004
Nie ma oficjalnych statystyk narodowościowych w Szwecji Dane szacunkowe Mniejszości:
- Saami – ludność autochtoniczna 15 – 20 tys, z czego języka uzywa około 9 tys
- szwedzcy Finowie to 450 tys z czego języka ojczystego używa połowa, skupiska w centralnej Szwecji
- Grupa Tornedelian 50 tys używająca fińskiego dialektu – 40 tys- Romowie ok 75 tys tworzą kilka grup etnicznych: szwedzka Roma, fińska Roma, koczownicza grupa Travellers i Romowie spoza Skandynawii głównie z Bałkan przybyli pod koniec XX wieku
- Żydzi 20 – 25 tys języka jidysz używa 3 tys zamieszkują miasta, większość w Sztokholmie.
Dania- Sygnatariusz Konwencji i karty- Raport do Konwencji 1999 i 2004- Południowa Jutlandia – mniejszość niemiecka – szacunkowo 15 – 20 tys- Na Wyspach Owczych i Grenlandii społeczności odrębne językowo i kulturowo – Farog- Raporty do Karty 2003- tylko ludność niemiecka.
Nie Sty 24, 2010 19:12 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Damian
Administrator


Dołączył: 10 Lis 2009
Posty: 58

Post Odpowiedz z cytatem
Może będzie przydatne do punktu 15, nie mam na razie czasu by to sprawdzić.
http://znze.wsiz.rzeszow.pl/z07/7_Edyta_Gonet_Wielokulturowosc.pdf
Nie Sty 24, 2010 19:15 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
katarzyna02
PODSTAWÓWKA


Dołączył: 14 Lis 2009
Posty: 83

Post Odpowiedz z cytatem
20. Mniejszości narodowe i etniczne w krajach byłego ZSRR.
Rosja- Sygnatariusz Konwencji – raport 2000
- Wieloetnicznowy charakter państwa 170 różnych narodowości
- Raport nie określał liczebności mniejszości
- 140 mln mieszkańców
- 20% mniejszości narody tubylcze
- 24 narody autochtoniczne to tylko 10 tys
- Raport wymienia klasyczne mniejszości i małe ludy autochtoniczne do których należy 65 grup
Rosja – klasyczne mniejszości:Azerowie Białorusini Estończycy Finowie Grecy Gruzini Kazechowie Kirgizi
Koreańczycy Łotysze Litwini Mołdawianie Niemcy Ormianie Polacy Tadżycy Turkmeni Uzbecy Ukraińcy
Inne dane 144 mln 81,5% Rosjanie Tatarzy 5,5 mln
Ukraińcy 4,3 mln Czuwasze 1,7 mln Dagestańczycy 1,44 mln Baszkiny 1,3 mln
Nie Sty 24, 2010 19:20 Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Reklama







Nie Sty 24, 2010 19:20
Wyświetl posty z ostatnich:    
Odpowiedz do tematu    Forum WSNHiD Strona Główna » Socjologia narodu i stosunków etnicznych-wykład Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3, 4  Następny
Strona 1 z 4
Skocz do: 
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

WSNHiD  

To forum działa w systemie phorum.pl
Masz pomysł na forum? Załóż forum za darmo!
Forum narusza regulamin? Powiadom nas o tym!
Powered by Active24, phpBB © phpBB Group
Design by Vjacheslav Trushkin / Easy Tutorials (Photoshop Tutorials)