Autor |
Wiadomość |
katarzyna02
PODSTAWÓWKA
Dołączył: 14 Lis 2009 Posty: 83
|
|
egzamin |
|
poproszę o przesłanie książki aniolecek02@interia.pl
niestety notatek nie mam.
z góry dziękujęSmile
kolokwium mamy na zajęciach 13 czerwca.
|
|
Nie Kwi 25, 2010 07:52 |
|
|
Reklama
|
|
Nie Kwi 25, 2010 07:52 |
|
|
Pati
Świeżak
Dołączył: 18 Lis 2009 Posty: 10
|
|
|
Nie Kwi 25, 2010 10:12 |
|
|
Karolina
PODSTAWÓWKA
Dołączył: 18 Sty 2010 Posty: 99
|
|
|
|
A ja proszę o notatki jeśli możnaLink do ksiązki zamieściłam pod socjologia małżeństwa
_________________ Karolina
Ostatnio zmieniony przez Karolina dnia Sob Maj 15, 2010 15:08, w całości zmieniany 2 razy |
|
Pon Kwi 26, 2010 08:00 |
|
|
marchela
Przedszkolak
Dołączył: 21 Sty 2010 Posty: 22
|
|
|
|
Dla mnie to nie jest problem podzielić się notatkami!!!!!!!
Program:
1. Małżeństwo jako przedmiot badań socjologicznych oraz przedmiot zainteresowań przedstawicieli innych dyscyplin naukowych.
2. Definicje małżeństwa. Małżeństwo jako: związek, instytucja, wspólnota, podsystem oraz rodzaj stosunku społecznego.
3. Statystyk zawieranych małżeństw.
4. Dobór małżeński jako proces skojarzenia się partnerów oraz jako selekcje cech społeczno-demograficznych. Koncepcje doboru małżeńskiego.
5. Sukces małżeński.
6. Role małżeńskie. Historyczna zmienność ról.
7. Równouprawnienie, egalitaryzm i partnerstwo w małżeństwie. Partnerstwo - oczekiwania a rzeczywistość.
8. Konflikty w małżeństwie. Przyczyny konfliktów w polskich rodzinach.
9. Rozwód jako zjawisko demograficzne oraz społeczne. Rozwód jako fazażycia małżeńskiego. Statystyka rozwodów.
10. Związki małżeńskie powtórne. Remariaż.
11. Kohabitacja (nieformalny związek).
Małżeństwo jako przedmiot zainteresowań interdyscyplinarny.
1. Zainteresowania socjologów:
- mikrosocjologia - najpierw socjologia rodziny, dopiero później powstaje socjologia małżeństwa.
Trzy argumenty na rzecz tego, że socjologia małżeństwa rozwijała się później i wolniej niż socjologia rodziny: (pyt. egz!!!)
1. Następuje "wydłużanie się" rodzinnych etapów życia w stosunku do okresu bezdzietnego
a) "skróceniu" ulega okres małżeństwa bez dzieci
b) „wydłużeniu” natomiast ulega przedostatni etap rozwojowy rodziny – etap odchodzenia dzieci od rodziców
2. Trudności w oddzieleniu zakresu realizacyjnego ról małżeńskich od rodzinnych.
3. Niedoskonałość metod i technik socjologicznych w porównaniu z wieloma technikami psychologicznymi.
Różne dyscypliny, które interesują się małżeństwem:
1. Demografia
- małżeństwo jako potencjalna podstawa prokreacji, jaki odsetek Polaków wchodzi w związki małżeńskie co roku itp.
- wiek, w jakim wieku wchodzimy w związki małżeńskie pierwsze i powtórne
- wiek rozwodzących się małżeństw
- stan cywilny osób zawierających małżeństwa
- wykształcenie, poziom wykształcenia
- zawód ( stabilizacja ekonomiczna, finanse)
2. Etnologia (antropologia):
- sposoby zawierania małżeństw, jak wygląda obrzędowość małżeńska (regiony), jak wygląda wesele, co wypada dać w prezencie, w co się ubrać itd.
3. Historia:
- podobne kwestie jak socjologia, ale w sensie jak było kiedyś, np. czy kobieta 50 lat temu posiadała te same prawa i obowiązki co współczesna żona, jak się dobierały małżeństwa, czy istniała taka instytucja jak zaręczyny, narzeczeństwo, jak wyglądała sytuacja rozpadu związku małżeńskiego, czy rozwód w ogóle był możliwy
4. Psychologia:
- dobór małżeński, podobieństwa lub różnice charakterów, rozwój więzi interpersonalnej, co nam daje poczucie szczęścia w małżeństwie, motywy zawierania związków małżeńskich, psychologiczne aspekty rozwodzenia się, na ile potrafimy się w małżeństwie komunikować itd.
5. Socjologia:
- kryteria doboru małżeńskiego, nasze cechy społeczno-demograficzne, trwałość małżeńska, trwałość wspólnoty małżeńskiej, role małżeńsko-rodzinne, poznanie funkcji małżeństwa jako instytucji, rozwód, małżeństwa powtórne.
Artykuł: Anna Michalska-Kotlarska: „Małżeństwo jako przedmiot badań socjologicznych”. Roczniki Socjologii Rodziny. 1993r. tom 5
Anna Michalska-Kotlarska: „Małżeństwo jako…”. Roczniki Socjologii Rodziny 1998r.
DEFINICJE MAŁŻEŃSTWA
1. Małżeńsko jako związek:
a) Burgess E., Locke H.
„małżeństwo może być zdefiniowane jako prawnie usankcjonowany związek jednego lub więcej mężczyzn z jedną lub więcej kobiet, w nadziei, że będą oni grać rolę męża i żony”
b) I. Reiss:
„za małżeństwo należy uznać społecznie akceptowany związek jednostek w rolach męża i żony, z kluczową funkcją legalnego rodzicielstwa”
c) W. Stephens:
„”małżeństwo jest to społeczny, legalny i seksualny wiązek rozpoczynający się publicznym obwieszczeniem i zobowiązaniem podejmowanym z myślą o jego trwaniu. Wszystko to objęte objęte jest umową małżeńską, która określa obopólne prawa i obowiązki małżonków oraz prawa i obowiązki w relacjach małżonkowie i ich przyszłe dzieci”
d) Z. Tyszka:
„małżeństwo jest legalnym, względnie trwałym związkiem kobiety i mężczyzny, powołanym w celu wspólnego pożycia, współpracy dla dobra rodziny a więc głównie wychowania dzieci oraz wzajemnej pomocy”
2. Małżeństwo jako instytucja:
a) Christensen Ch.:
„małżeństwo jest zinstytucjonalizowanym układem łączącym w pary mężczyzn i kobiety. Dzięki temu małżeństwo postrzegane jest jako warunek wstępny organizacji rodziny. Małżeństwo będąc tak instytucjonalizowane zakłada pewną stałość oraz dostosowanie do norm społecznych.”
b) F. Adamski:
„małżeństwo jako instytucja poprzez którą społeczeństwo:
1. Określa członkostwo społeczne każdego nowonarodzonego dziecka.
2. Określa więzy jego powinowactwa.
3. Określa sposób dziedziczenia własności.
4. Wprowadza nowe dziecko w sferę kultury całej społeczności(proces socjalizacji).
5. Wyznacza zakres uprawnień seksualnych swych członków.
6. Wyznacza sferę materialnej i poza materialnej pomocy nowonarodzonym dzieciom, kobietom ciężarnym i wychowującym dzieci.”
|
|
Pon Kwi 26, 2010 16:26 |
|
|
marchela
Przedszkolak
Dołączył: 21 Sty 2010 Posty: 22
|
|
|
|
notatki z niedzieli wrzucę później, może jutro
|
|
Pon Kwi 26, 2010 16:27 |
|
|
Karolina
PODSTAWÓWKA
Dołączył: 18 Sty 2010 Posty: 99
|
|
|
Wto Kwi 27, 2010 08:39 |
|
|
marchela
Przedszkolak
Dołączył: 21 Sty 2010 Posty: 22
|
|
|
|
3. Małżeństwo jako wspólnota:
a) M. Braun-Gałkowska:
„małżeństwo to wspólnota w zamierzeniu trwała, realizująca się w procesie interakcji małżonków, która jest sposobem życia. W małżeństwie jako wspólnocie cele życiowe realizowane są wspólnie przez dwie osoby.”
b) M. Ziemska:
„małżeństwo tworzy jedność dwóch różnych indywidualności, dwóch niepowtarzalnych osobowości, które decydują się dalsze życie spędzić razem.” O wspólnotowym charakterze małżeństwa decydują wg Ziemskiej następujące cele:
1. Pierwszym podstawowym celem jest wzajemne zaspokojenie potrzeb życiowych oraz innych potrzeb psychologicznych i społecznych a także seksualnych.
2. Wzajemna pomoc w realizacji celów indywidualnych.
3. Wspólne dążenie do poprawy warunków materialnych, zagospodarowania się i stworzenia podstaw ekonomicznych życia rodzinnego.
4. Wspólne pragnienie posiadania oraz wychowywania potomstwa.
Małżeństwo jako system lub jako podsystem:
J. Rembowski:
„system mąż – żona, jak wszystkie inne systemy (czy podsystemy w ramach rodziny) jest systemem społecznym w tym sensie, że dwie jednostki współdziałają ze sobą na podstawie wspólnych zobowiązań, wzajemnych oczekiwań i odpowiedniego zachowania się wobec samych siebie, wobec innych członków rodziny oraz wobec osób spoza kręgu rodzinnego”
Małżeństwo jako rodzaj stosunku społecznego:
J. Szczepański:
„małżeństwo jest społecznie unormowanym stosunkiem społecznym, w którym następuje przekształcenie czysto osobistego zaangażowania uczuciowego w trwałe przystosowanie i współdziałanie dla wykonania zadań małżeństwa”
DOBÓR MAŁŻEŃSKI JAKO PROCES KOJARZENIA SIĘ PARTNERÓW ORAZ SELEKCJA CECH SPOŁECZNO – DEMOGRAFICZNYCH. TEORIE DOBORU MAŁŻEŃSKIEGO.
Dobór małżeński jako proces selekcji pewnych cech (oczekiwania w stosunku do partnera pod względem pewnych cech), jakie czynniki wpływają na to, że pewne typy kobiet wybierają pewne typy mężczyzn lub odwrotnie.
Dobór małżeński jako proces rozwoju więzi interpersonalnej (następowanie po sobie pewnych kolejnych etapów rozwoju więzi, czyli np. chodzić ze sobą, chodzić ze sobą na poważnie, narzeczeństwo itd. Czy mają na to wpływ cechy demograficzne.
SAVORGNAN – lata 20te i 30te, przeprowadził pierwsze badania naukowe na temat doboru małżeńskiego. Wyniki: najczęściej pobierają się osoby tej samej narodowości, ta sama religia, współzamieszkują w bliskości przestrzennej. Ludzie chcą być w pewnych kwestiach do siebie podobni, miejsce w strukturze społecznej.
Homogamia – podobieństwo cech
Heterogamia – zróżnicowanie cech
Teorie doboru małżeńskiego!!! (pyt. egz)
1. R. Winch : Teoria komplementarnych potrzeb:
- dobór współmałżonków charakteryzuje zarówno tendencje do homogamii jak i heterogamii
- cechy społeczne partnerów zakreślają tzw. „pole wybieralności”, do którego należą osoby o takiej samej lub podobnej biografii społecznej. „Pole wybieralności” tworzą wg Wincha następujące cechy:
* rasa
* religia
* klasa społeczna
* wielkość grupy zawodowej
* poziom wykształcenia
* dochody
* miejsce zamieszkania
* wiek
Na tym etapie występuje homogamia – podobieństwo cech
- zmienne te działają w kierunku wyselekcjonowania dla każdego człowieka takiej grupy ludzi, z którą w sposób najbardziej prawdopodobny wejdziemy w interakcję
- wewnątrz „pola wybieralności” dokonywane są wybory ze wzglądu na heterogamię, tzn. wybierane są osoby o komplementarnej strukturze osobowości (uzupełnianie się osobowości).
2. A.C. KERCKHOFF:
Zadał pytanie czy homogeniczne „pole wybieralności” działa na różnych etapach życia? Odpowiedź: tak. Czy pewne zmienne z „pola wybieralności” są równe na różnych etapach życia? Inne zmienne bierzemy pod uwagę przy wyborze pierwszego partnera a inne już w dorosłym życiu. Najpierw bliskość zamieszkania (np. w podstawówce), a później na etapie wyboru kandydata na męża to wykształcenie.
3. A.C. KERCHOFF, K.E. DAVIS:
Czynniki filtrujące w procesie wyboru współmałżonka nie działają równocześnie.
1, Pierwszym filtrem są cechy społeczne kandydata/kandydatki, tzn. że spośród ogółu młodych dojrzałych do małżeństwa jednostek można wyselekcjonować tych, którzy są podobni do jednostki pod względem cech biografii społecznej.
2, W tak zakreślonym polu działa następny filtr, którym jest system wartości jednostki. Za godnych uwagi uważamy tych, których system wartości jest jak najbardziej zgodny z naszym. Liczba potencjalnych kandydatów ulega więc dalszemu ograniczeniu.
3, Trzecim czynnikiem filtrującym jest komplementarność potrzeb. Ostateczny wybór współmałżonka dokonywany jest spośród wąskiego kręgu osób o komplementarnej wobec wybierającego strukturze osobowości.
4. H. WIENOLD: Model przebiegu procesu wyboru współmałżonka.
W tym modelu dobór małżeński przebiega następująco:
1, Podobieństwo wykształcenia, statusu socjoekonomicznego, religii, wieku, miejsca zamieszkania wyznaczają granice dostępności zarówno społecznej jak i przestrzennej dwóch osób oraz wyznaczają jednocześnie podobieństwo postaw, upodobań czy doświadczeń życiowych.
2, Owa dostępność zakreśla częstość kontaktów społecznych.
3, Częstość kontaktów sprzyja wzajemnej wymianie informacji.
4, Pod wpływem wymiany informacji z jednej strony oraz pod wpływem wcześniejszych doświadczeń dotyczących osób podobnych sobie pod względem społecznym tworzą się oceny współpartnera.
5, Jeśli w ocenie jednostki współpartner ocenia ją tak samo jak ocenia ona siebie to prowadzi to do uznania danej osoby za atrakcyjną, co z kolei prowadzi do zachowań mających na celu współdziałanie i kooperację.
6, Kooperacja sprzyja lepszemu poznaniu i wzajemnemu dalszemu ocenianiu się.
7, Jeśli owa ocena jest nadal obopólnie pozytywna to sprzyja to zwiększeniu liczby kontaktów przez co istnieje szansa, że kandydaci utworzą parę.
Jerzy Laskowski – socjolog, psycholog, chciał pokazać, że istnieją także inne motywy zawierania małżeństw niż tylko miłość.
MOTYWY WYBORU WSPÓŁMAŁŻONKA WG LASKOWSKIEGO (7 TYPÓW) (pyt. egz.)
1, Motywy emocjonalno – refleksyjne (z miłości, ale jednocześnie przesłanki racjonalne, racjonalna ocena osobowości współpartnera)
2, Motywy refleksyjne (nie ma uczuciowości, goni wiek, zmusza rodzina, nie za bardzo go kocham ale niech będzie, możemy by przyjaciółmi, jak przyjdzie miłość to super jak nie nic się nie stanie)
3, Motywy instynktowne (różnica w płci, nie do końca wiemy co to było, jakiś instynkt, dla mężczyzn: wygląd zewnętrzny, fizyczność, idealne nogi, piersi; dla kobiet: to jest ten facet którego szukałam, on ma to coś, dobrze się z nim czuję, nie wiem co to jest, nie mogę tego zdefiniować)
4, Motywy instytucjonalne (partner zabezpieczy mnie na poziomie materialnym, chęć stabilizacji, założenie rodziny, nadaje się na matkę, ojca)
5, Motywy konformistyczne (ciąża, nacisk rodziny, kredyt mieszkaniowy)
6, Motywy instrumentalne (małżeństwo jest sposobem dla załatwiania swoich interesów, ślub dla kasy nieważne kim jest partner, pochodzę z domu alkoholika i chcę się wyrwać z domu, żeby uciec, wybawiciel z trudnej sytuacji)
7, Motywy egoistyczno – urazowe (na złość komuś, rodzicom, byłemu chłopakowi, małżeństwo na pokaz, tak naprawdę na złość sobie).
|
|
Wto Kwi 27, 2010 09:33 |
|
|
Karolina
PODSTAWÓWKA
Dołączył: 18 Sty 2010 Posty: 99
|
|
|
|
Jeszcze raz dziękuje
_________________ Karolina |
|
Wto Kwi 27, 2010 10:25 |
|
|
marchela
Przedszkolak
Dołączył: 21 Sty 2010 Posty: 22
|
|
|
|
Notatki z ostatniego wykładu:
1. Równouprawnienie a partnerstwo.
2. Zamienienie słowa partnerstwo i egalitaryzm (podejście socjologiczne, podejście instytucjonalno- funkcjonalne). Socjolog analizuje widzi egalitaryzm, analizuje pod kątem funkcji i instytucji (np. on pracuje i ona pracuje, więc małżeństwo jest egalitarne; funkcja prokreacyjna – przygląda się czy spłodzili dzieci, funkcja socjalizacyjna – czy mają wspólny wkład w wychowanie dzieci). Socjolog analizuje rolę gospodyni domowej, próbuje powiedzieć na podstawie tego co ona robi w gospodarstwie domowym i co robi on i czy to jest małżeństwo egalitarne. Socjolog w ogóle nie widzi więzi, tylko funkcje do wypełnienia, dlatego jest to spojrzenie upraszczające.
3. Spojrzenie psychologiczne i seksuologiczne (personalistyczne). Psycholog przygląda się czy istnieje między małżonkami więź, na jakich podstawach jest zbudowana, motywy zawarcia i trwania związku małżeńskiego. Seksuolog przygląda się czy obie strony w związku odczuwają zadowolenie z seksu (partnerski związek).
KOMUNIKACJA W ZWIĄZKU JEST PODSTAWĄ PARTNERSTWA
Teoria małżeństwa i rodziny (partnerstwa) wg Parsonsa:
1. Trwałość i wewnętrzna równowaga systemu rodzinnego wymagają zróżnicowania ról na role instrumentalne oraz role ekspresyjne.
2. Rola instrumentalna wymaga pracy zawodowej i wiąże się z materialnym utrzymaniem rodziny. Rola ta sprzyja zajmowaniu uprzywilejowanej pozycji w rodzinie, gdyż osoba, która ją pełni podejmuje zasadnicze decyzje w życiu rodziny. Osoba ta w niewielkim stopniu angażuje się w pracę w gospodarstwie domowym oraz wychowaniem potomstwa.
3. Rola ekspresyjna zakłada prowadzenie domu, opieka i wychowanie dzieci, zaspokajanie potrzeb emocjonalnych domowników.
4. Rodzina wg Parsonsa ma jedynie rację bytu wtedy gdy jest ona podzielona wg płci na role przypisane mężczyźnie, czyli role instrumentalne oraz role kobiece, czyli ekspresyjne.
Równouprawnienie, egalitaryzm i partnerstwo w małżeństwie wg Danuty Markowskiej (pyt.egz)
„Równouprawnienie jest to przyznanie przez system legislacyjny równych praw i obowiązków dla kobiet i mężczyzn”
1918r. zapis na papierze o równouprawnieniu – FAKT!
„Egalitaryzm (równość) to równy status społeczny obu płci”. Świadomość społeczna, czy równość płci to jest coś ważnego i czy należy o to walczyć, np. wynagrodzenie kobiet i mężczyzn zajmujących takie same stanowiska pracy. Kiedy mamy poczucie, że kobiety i mężczyźni są tak samo traktowani.
PROCES DOŚĆ ZAAWANSOWANY W POLSCE.
„Partnerstwo jest to swoiste „przekładanie się” egalitaryzmu na treści i style interakcji pomiędzy mężczyznami a kobietami”.
Najpierw papier, później świadomość społeczna a partnerstwo to przyglądanie się czy praktykujemy egalitaryzm w życiu, codzienne praktykowanie egalitaryzmu w życiu, ale nie tylko, to też przekładanie tej idei na inne sfery życia, np. praca zawodowa, nie tylko w małżeństwie.
WIZJA W STADIUM EKSPERYMENTOWANIA W POLSCE.
Uwarunkowania historyczno – społeczne tworzenia się stosunków partnerskich:
- XX wiek, kultura europejska
- pewne symptomy w wieku XIX, początki rozwoju wielkich miast (Londyn):
* najbiedniejsi – przenosili się ze wsi do miast, tworzy się tzw. proletariat. Tam było praktykowane partnerstwo (praca jej i jego – motywy ekonomiczne, przymus ekonomiczny)
* proces urbanizacji, industrializacji (przemysł)
* procesy demokratyzacji (ustrój demokracji, kobiety na stanowisku prezydenta)
* procesy emancypacji (nadwyżka kobiet nad mężczyznami, ruchy emancypacyjne)
* lata 60-te – kompletna zmiana podejścia do życia seksualnego, rewolucja seksualna, antykoncepcja (pigułka antykoncepcyjna), rewolucja ta dopomogła praktykowaniu partnerstwa.
„Nieodpłatna praca kobiet. Mity, realia, perspektywy.” – A. Titkow, D. Duch-Krzystoszek, B. Budrowska, warszawa 2004
Strefy:
1. Zarządzanie pieniędzmi w domu. Władza w małżeństwie zależy od tego kto zarabia. W Polsce radzimy sobie z tym, jeśli chodzi o pieniądze jesteśmy partnerami.
2. Prowadzenie gospodarstwa domowego. Co robią mężczyźni? (przygotowanie opału, zlecanie komuś usług z zewnątrz). Nie ma partnerstwa na tym poziomie.
3. Wychowywanie dzieci. Udział kobiet w wychowaniu dzieci jest wyższy, mężczyzna w Polsce jest „weekendowym” tatą. Nie ma partnerstwa na tym poziomie.
Polacy nadal myślą tradycyjnie!!!
KONFLIKTY W MAŁŻEŃSTWIE
Konflikt może charakter negatywny i pozytywny.
Konflikt w małżeństwie jest wpisany w życie małżeńskie, nie jest czymś wyjątkowym. Między małżonkami jest więź i tutaj też jest wpisany konflikt. Ludzi, którzy się dobrze znają, kochają, są narażeni na konflikt, bo im na sobie zależy. Bliskość przestrzenna i emocjonalna.
Koncepcja konfliktów o charakterze integrującym (pozytywny) i dezintegrującym (negatywny) wg Bacha, Wydena:
KONFLIKT O CHARAKTERZE INTEGRUJĄCYM
1. Przedmiot konfliktu jest faktem, da się go sprawdzić.
2. Emocje i uczucia wyrażane są przez obojga partnerów w sposób szczery i autentyczny (zarówno pozytywne, jak i negatywne).
3. Brak sprzeczności między komunikacją werbalną i pozawerbalną.
4. Kierunek podejmowanych działań po zakończeniu konfliktu jest jasno określony (zakończenie konfliktu jasno określone, zadośćuczynienie).
5. Skutki: wiem więcej o moim partnerze, poczucie wzrostu bliskości między nami, było źle ale dogadaliśmy się.
6. Element przebaczenia, jeśli konflikt się zakończył to ma odpowiednią formę zakończenia.
KONFLIKT O CHARAKTERZE DEZINTEGRUJĄCYM
1. Wyobrażenia, domysły, przypuszczenia, fantazja, plotka, coś nie do sprawdzenia.
2. Używanie celowo epitetów, które mają zranić partnera.
3. Nie ma obustronnego zaangażowania w konflikt
4. Sprzeczność między mową ciała a mową werbalną, wysyłamy sprzeczne komunikaty.
5. Nikt nie chce wziąć odpowiedzialności za skutki konfliktu
6. Społeczna funkcja humoru, humor służy temu żeby rozładować napięcie, a w konflikcie dezintegracyjnym korzystamy z funkcji humoru i się ośmieszamy, nabijamy się, itd.
7. Skutki: oddalenie emocjonalne, poczucie samotności w związku, zwątpienie w sens wcześniejszych wyborów (za kogo wyszłam), poczucie żalu (że się nie realizuje swoich potrzeb, poczucie wyrządzonej krzywdy) i lęku (lęku o przyszłość związku). W ludziach rodzi się też chęć zemsty na partnerze. Może mieć charakter utajony i odroczony w czasie, manipulacja seksem, szczególnie u kobiet, kobiety odraczając tą zemstę, doprowadzając do takiej sytuacji, że mężczyźni mają małą świadomość na jakim poziomie jest ich związek.
KONCEPCJA MARII RYŚ
Wykorzystała koncepcję Bacha – Wydona.
Dzieli małżeństwa na udane i nieudane.
Udane częściej korzystały z kłócenia pozytywnego.
Cechy małżeństw udanych:
1. Cechy konfliktu o charakterze integrującym.
2. Obie strony unikają celowego, wzajemnego ranienia się – w konflikcie zawsze oddzielamy ocenę zachowania danej osoby od niej samej, np. zachowałeś się głupio, a nie jesteś głupi.
3. Traktują siebie wzajemnie jako osoby równe sobie (interesują nas stosunki partnerskie).
4. Chodzi o sprawy aktualne – przedmiot kłótni. Nie odkładają pewnych sytuacji konfliktowych na jutro.
5. Nie wolno angażować osób trzecich do kłótni, np. dziecko ma powiedzieć kto ma rację. Musimy się dogadać między sobą, a nie bawić się w sąd.
6. Obie strony szukają zadowalających sposobów rozwiązania konfliktu.
Cechy małżeństw udanych:
1. Wciąż wracają do dawno minionych wydarzeń – przyczyna konfliktu, na które nie mamy wpływu.
2. Konflikty narastają bardzo długo, są konfliktami utajonymi a potem nagle wybuchają.
3. W małżeństwach tych oboje chcą na siłę pokazać kto ma rację. Zarzucanie nawzajem, udowadnianie swojej racji, bawimy się w sąd.
4. Małżonkowie skrywają swoje prawdziwe uczucia.
Maria Trawińska „W barierach małżeńskiego sukcesu”
Trzy typy konfliktów:
1. Konflikty wynikające z cech osobowościowych partnerów.
Wynikają z wad partnerów, ale też zalet (niby zaleta ale wada). Niski stopień tolerancji, brak tolerancji; deklarujemy postawy egalitarne, ale ich nie praktykujemy, nie ma partnerstwa; niegościnność; bałaganiarstwo; rozrzutność; niegospodarność; nieumiejętność zarządzania kasą.
2. Konflikty wynikające z obiektywnej sytuacji rodzinnej.
- niedobory finansowe
- problemy mieszkaniowe
- konflikt ról społecznych (żona, studentka, matka itd.)
3. Konflikty wynikające z interakcji małżeńskich.
- te, które wynikają z ról małżeńskich (prawdziwa lub domniemana zdrada)
- te role rodzinne, które związane są z byciem matką i ojcem (ilość dzieci, wychowanie dzieci).
Przyczyny kłótni w polskich rodzinach:
• pieniądze, kłopoty finansowe
• bezrobocie któregoś z małżonków rodziny
• brak czasu dla rodziny któregoś z małżonków
• alkoholizm, nadużywanie alkoholu
• zaniedbywanie obowiązków domowych przez męża
• niewypełnianie obowiązków domowych przez dzieci
• problemy sprawiane przez dzieci
• brak porozumienia co do systemu wychowania
|
|
Pon Maj 31, 2010 15:08 |
|
|
marchela
Przedszkolak
Dołączył: 21 Sty 2010 Posty: 22
|
|
|
|
Ma ktoś może notatki z 3 zajęć?
|
|
Pon Maj 31, 2010 15:09 |
|
|
caribusek
Przedszkolak
Dołączył: 21 Sty 2010 Posty: 17
|
|
|
|
wykład z 15.05
T: Sukces małżeński
1.Kryteria tradycyjne(pyt. na egz.)
-trwałośc związku-brak rozwodu
(wiele argumentów na trwałość nie zawsze pozotywne-np.nie chce podziału majątku, nie chce iśc do sądu)
-posiadanie potomstwa
-szacunek w środowisku- widok w syt. publ. nienaganna para (kościól, na spacerze)
-pomyślnośc ekonom.- posiadanie dóbr materailnych i ich manifestowanie
2.kryteria współczesne
- zadowolenie z małzenstwa (Hamilton -index 12pytan dotycz. zadowolenia z malzenstwa)
- zgodnośc małzonków- zdolnośc do formułowania równorzędnych oczekiwan w stos. do siebie (we wszytskich sferach zycia)
- niemożliwe ejst gdy jestesmy zgodni we wsyztkim
- wazne by byc zgodnym w :
* wychowanie dzieci, prowadzenie domu, zycie towarzyskie, spędzanie czasu wolnego, zycie seksualne, zarzadzanie finansami, postepowanie z rodzicami/tesciami, oraz to ze kazde z partnerów ma swoje hobby-moga robic cos osobno.
Zgodnośc nie moze byc podporzadkowaniem, uzaleznieniem, zniewoleniem!
|
|
Sro Cze 09, 2010 20:30 |
|
|
caribusek
Przedszkolak
Dołączył: 21 Sty 2010 Posty: 17
|
|
|
|
-poczucie szczescia(subiektywne i zlozone)
*wzajemna milosc
*obustronne zadowolenie seksualne
*brak nudy i pustki zyciowej
- przystosowanie seksualne-b. wazna komunikacja w tej sferze
-stopien osiagnietej integracji w zwiazku(z kazdej rodziny mozna cos pozytywnego wyniesc i przyniesc do naszej i wytworzyc swoje jakies tradycje)
|
|
Sro Cze 09, 2010 20:35 |
|
|
martusia_wsp
Świeżak
Dołączył: 15 Sty 2010 Posty: 12
|
|
|
|
wielkie dzięki:)
|
|
Czw Cze 10, 2010 06:12 |
|
|
waynesworld
Licencjat
Dołączył: 11 Sie 2021 Posty: 476985
|
|
|
Pią Sie 13, 2021 06:50 |
|
|
waynesworld
Licencjat
Dołączył: 11 Sie 2021 Posty: 476985
|
|
|
Pią Wrz 03, 2021 17:30 |
|
|
Reklama
|
|
Pią Wrz 03, 2021 17:30 |
|
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|
|
|